Skip to main content

Högskolepoäng - det akademiska landskapet

Igår stängde antagningarna för de kurser och program som kommer att hållas under vårterminen nästa år vilket betyder att många studenter som har gjort ett uppehåll nu under hösten har en chans att anmäla sig till akademiska läsningar vilka påbörjas under Januari istället. Jag startade ju redan Kandidaten i Biomedicin den här hösten och är därför automatiskt anmäld till hela programmet (som sträcker sig över tre år). 

Något som kan vara krångligt att förstå sig på är de så kallade högskolepoängen (hp). Varje kurs och varje program har dessa - men vad är de egentligen och hur fungerar de? 
För att exemplifiera så består mitt program av 180hp. I detta fallet symboliserar högskolepoängen programmets storlek. Jag läser programmet på en 100% hastighet vilket betyder att max antal högskolepoäng per termin är inplanerade. Eftersom programmet varar i tre år är de 180 poängen logiskt fördelade till 30hp per termin (60hp per läsår).

Högskolepoängen är något som delas ut till studenten om denna klarar av de mål som är uppsatta för kursen - och här symboliserar alltså högskolepoängen en sorts valuta. Tentamen (skriftlig examination) är därför värda ett visst antal poäng som kan "hämtas hem" av studenten som bevis för att kursen har blivit genomförd (förutsatt att godkända nivåer är nådda). Poäng kan delas ut på alla obligatoriska moment inom en kurs, så laborationer, demonstrationer och dissektioner är därför också värda högskolepoäng.

Så vad kan man göra med "valutan"? Jo den sparas i ett register som "lästa högskolepoäng" som senare i livet kan användas för vidarestudier inom akademin och för framtida akademiska jobb som tittar på vilka högskolepoäng som har blivit insamlade. Vissa program, kurser och akademiska yrken har krav på ett visst antal insamlade hp vilket betyder att de är väldigt eftersträvade. 

För att göra det lite krångligare har CSN en funktion som säger att max studielån och studiemedel kan betalas ut om programmet eller kursen läses på 100%. Om detta inte görs betalas alltså inte fullt studiestöd ut. Detta betyder konkret att 30hp måste läsas per termin för att man ska kunna få ut hela summan pengar. Det betyder dock inte att man inte kan läsa mer än 100% per termin. Man får till och med läsa 45hp per termin (150% hastighet) men endast 30hp kommer alltså att kompenseras av CSN. Högskolepoängens värde är dock fortfarande eftertraktade (utan CSN kompensationen) eftersom de kan vara viktiga för framtiden. 

Så nu när detta är förklarat tillkommer det ju naturligt att säga att jag också ansökte om en ny kurs till våren. Jag ansökte om kursen "Livets utveckling på jorden" vilken är värd 7,5hp. Det betyder att, om jag nu blir antagen, under vårterminen kommer att läsa totalt 37,5hp (hastighet: 125%) Vi får se hur det kommer att gå, men det ska nog lösa sig.
 

Comments

Popular posts from this blog

Alpha eller Beta bindning?

Hej! I morse fick vi en ny föreläsare för en av delkurserna! Jag tyckte att det här var hur intressant som helst. Vi visste redan att vi skulle arbeta med lipider och sockerarter och jag hade så klart redan förberett både kapitelläsning och presentationgenomgång. Det var dock en sak som stod ut mest av dem alla och jag ska försöka göra en liten snabb förklaring av detta. 
I världen som vi känner till den finns det fyra väluppkommande sockerarter; glukos, fruktos, galaktos och mannos. Dessa fyra byggstenar bygger upp alla sockermolekyler som vi känner till hos både djur och natur. I människor kan ett av dessa sockerarter lagras - Glukos - genom att binda ihop sig själv till en lång kedja och därigenom anta namnet Glykogen. Jag visar en bild på denna nedan. Bry er inte om antalet sammankopplade Glukosmolekyler för det är inte så viktigt i exemplet - men notera att bindningarna mellan varje molekyl pekar nedåt! Detta kallar vi för alpha och denna molekyl med denna typ av bindning utgör AL…

Huden, blindtarmen och njurarna!

Hejsan!
Idag var en hektisk men bra och produktiv dag! 
Jag vaknade, utan huvudvärk, och hann gå igenom gårdagens föreläsning som jag hade missat tillsammans med några koppar kaffe. Därefter gick jag igenom manualen för njurdisektionen som skulle hållas senare under dagen. Jag hann sedan också gå igenom dagens föreläsningar under bussfärden till Universitetet. 

Under första föreläsningen gick vi igenom matspjälkningssystemets anatomi med allt ifrån munnen till anus som komiskt nog på latin kallas för "canalis analis". Skulle väl tippa på att det blev en 100 nya glosor. Det var dock intressant att få höra lite extra om blindtarmen. Vi fick nämligen reda på att allmänheten, vid majoriteten av alla tillfällen, inte vet vad de opererar bort när de gör en blindtarmsoperation. Många tror alltså att man opererar bort blindtarmen när man gör detta kirurgiska ingreppen, men det är fel. Blindtarmen som sitter under sluttningen till tunntarmsutgången har ett bihang fullt med immunceller. …

Ben, muskler och senor! Häftig instudering väntar

Hej allihopa!
Idag kom vi alltså in på det mänskliga hjärtats anatomi! Det var en detaljerad och djupgående terminologilära med mängder av coola ord! Grekiska och latin i mängder är det som väntar inom den här kursen. Vart enda ben, var enda muskel och sena ska vi kunna nämna, placera och förklara. Det är ett stort arbete men fantastiskt intressant! Att förstå exakt hur en muskel drar ihop sig och hur det drar i senan som sedan häver benet i den riktningen våra hjärnceller angivit. 

Idag har fokuserat på hjärt- och kärl anatomi. Gått igenom hjärtats uppbyggnad av muskler, kanaler, kammare och klaffar. Det har blivit mycket information på en gång, men det har varit viktigt eftersom vi imorgon ska utföra en hjärtdisektion. Då gäller det att vi kan hjärtats anatomi så att vi även utanför kursboken kan vägleda oss själva i hjärtat. 













Trots mitt intresse och fascination inom även anatomin måste jag ändå till trots erkänna att detta inte är mitt favoritämne. Det är 100 gånger roligare än ren ke…